Om föreningen

Vårt bostadsområde är nytt och ligger mellan gamla Rudviken och norra stambanan några 100 meter från Solna Centrum. Namnet Rudviken kommer från den sjö som tidigare låg här och på platsen låg tidigare Hagalunds Idrottsplats och Solna Ishall. På området finns ytterligare en förening (Brf. Braxen) med 89 lägenheter samt en förskola.

Brf. Rudan har två hus; ett större med fem trappuppgångar och ett mindre med en. Sammanlagt består föreningen av 95 bostadrätter med varierande storlekar från ett till fem rum. Husen uppfördes 2010-2011 med första inflyttning i november 2011 och sista i februari 2012. Alla lägenheter har minst en balkong förutom lägenheterna i markplan som har terrasser. Huset är energisnålt och lägenheterna värms upp av värmeväxlare genom luftburen värme stöttat av fjärrvärme.

Till föreningen hör en innergård med lekplatser, stora gräsytor, mjuka grusgångar och mysig belysning. Gården är perfekt för barn med stor leklust och för vuxna att mötas.

Föreningen äger 38% av ett parkeringshus om 240 parkeringsplatser varav föreningen disponerar 91 stycken. Övriga delägare är Brf. Braxen med 37% och Solna Stad med 25%. Brf. Rudans platser hyrs ut till medlemmarna och till externa hyresgäster och för närvarande är det ingen kötid för att få hyra en plats.

Rudviken har mycket goda kommunikationer med tunnelbana, bussar, tvärbana och pendeltåg.

I närheten finns Skytteholmsparken, Hagaparken och promenadstråk runt Råsta- och Lötsjön. Det är 30 minuters promenad till Odenplan och om man föredrar tunnelbana så är det fem stationer från T-Centralen.

Rudviken ligger på gång- och cykelavstånd från de stora arbetsplatserna i Solna och Sundbyberg samt Karolinska sjukhuset och Karolinska institutet.